Länkar

Här har vi samlat några nyttiga länkar för dig som är eller vill bli kolonist. Om du har förslag till länkar som bör finnas med på listan, maila gärna till info@hasselbyslottstradgardsforening.se

Koloniträdgårdsförbundet

Sveriges kolonisters riksorganisation med ca 260 anslutna medlemsföreningar.

Stockholms koloniträdgårdar

Föreningen Stockholms Koloniträdgårdar (SK) är en ideell sammanslutning för 76 medlemsföreningar inom Stockholms Stads markområden.

Riksförbundet Svensk Trädgård

Som medlem i Sveriges största trädgårdsorganisation får man bland annat tidskriften Hemträdgården.

Fritidsodlingens Riksorganisation (FOR)

FOR ger fri odlingsrådgivning och tillvaratar fritidsodlarnas intressen genom bland annat kontakter med forskning, myndigheter och andra organisationer. Här finns råd om bekämpning av mördarsniglar.

Odla.nu

Stor trädgårdssajt med mycket fakta om främst nyttoväxter men även prydnadsodling. Välbesökt forum.

Peppar & Pumpa

Nätverk av kolonister i Stor-Stockholm som arrangerar marknader, workshops, fester mm. Tips på bra tomat- och grönsakssorter.

Den virtuella floran

Naturhistoriska Riksmuseets flora. För närvande presenteras 131 familjer, 671 släkten, 2.046 arter och dessutom 11.308 bilder.

Odlingstips

Vare sig du är erfaren odlare eller nybörjare hittar du kunskap i Lätt om odling

Trädgårdsväxter

Guide för svenska trädgårdar från söder till norr.

Svenska Örtasällskapet

En ideell förening som arbetar för att sprida kunskap om örter, deras användning och betydelse; förr, nu och i framtiden.

Odlartankar

Trädgårdstidning på webben.

Odla blommor

Odlingstips om perenner, annueller och andra växter som hör en trädgård till. Många boktips.

Alternativ.nu

Praktisk kunskap om självhushållning, bland annat konservering.

Föreningen Sesam

En ideell förening som arbetar för att bevara mångfalden bland köksväxtsorterna och nyttoväxterna. Som medlem får man odla ovanliga ochgamla sorter.

Allt om Trädgård

Nordens största trädgårdstidning skriver mest om prydnadsväxter, men även nyttoväxter. Mycket aktivt forum.

Alla dessa småkryp!

Om insekter och andra småkryp i Sverige. För närvarande ca 100 bilder.

Bygg ditt eget insekthotell
Instruktion från Plantagen

Hässelby Slotts Trädgårdsförenings historia
Lite historik om oss och vårt område, av Bent Vängstam

"Operation: Rädda bina"

Naturskyddsföreningens kampanj för att rädda bina.

KONTAKTA OSS! info@hasselbyslottstradgardsforening.s